• 1398-05-13

چند نکته مهم درباره بداهه نوازی ، آموزش بداهه نوازی ، نوازندگی سازهای ایرانی ، نوازندگی سازهای خارجی ، آموزش ساز

بسیاری از کسانی که از تجربه بداهه نوازی هراس دارند، ترس از اجرای نُت غلط دارند و یا فکر می کنند نمی توانند با گروه نوازندگی سینک باشند و جلوتر و یا عقب تر از آن ها می نوازند.
1. در موسیقی Jazz به هیچ عنوان نباید نگران زدن نت اشتباه بود؛ چون شما به محض اینکه احساس کردید نتی را اشتباه زدید، با نیم پرده بالا یا پایین رفتن بدون شک می توانید به نتهای هفتم یا نهم یا سیزدهم و… هارمونی لحظه ای برسید.
2. اگر به کارهای افرادی مانند تلونیوس مانک (Thelonious Monk) گوش کرده باشید، متوجه خواهید شد که چنانچه کاربرد صحیح نت ها را بیاموزیم می توان به جرات گفت که اصلآ نت فالش (false) معنی ندارد و همه نتها در هر گامی قابل اجرا هستند.
3. برای احتیاط بیشتر اگر در بداهه نوازی خیلی تجربه ندارید، سعی کنید شروع ها و فرودهای ملودیهای شما روی نت های اول، سوم، پنجم یا هفتم گام باشد، همین کافی است تا ملودی بداهه شما حداقل بد صدا نباشد.
4. اگر حس کردید که از هارمونی عقب افتادید یا احیانا جلوتر هستید باز نگران نباشید چون معولا هارمونی در سیکلهای ۴ یا ۸ یا ۱۲ یا ۱۶ میزانی تکرار می شود. لذا دست پاچه نشوید و با رعایت نکته پاراگراف بالا ادامه بدهید تا به اول Progression برسید.
5. تا اینجا شما مطمئن هستید که ملودی که می نوازید، بد صدا نیست. این کافی نیست باید خوش صدا هم باشد. یک نکته مهم در خوش صدا بودن ملودی که هیچ ربطی به به خلاقیت ندارد، علاقه مردم به تکرار در موسیقی است. مردم دوست دارند یک جمله موسیقی را بیش از یکبار بشنوند پس هرگز سعی نکنید دائمآ ملودی های جدید اجرا کنید چون در پایان کار حتی یک ثانیه از موسیقی شما در ذهن هیچکس بجا نخواهد ماند.
6. بالای ۸۰ درصد ملودی های موسیقی Jazz روی نتهای چنگ استوار شده است و اغلب کسانی که بداهه نوازی Jazz میکنند با این نتها حرکت میکنند تا روی یک نت مناسب فرود بیایند. پس سعی نکنید از بزرگان Jazz بزرگتر باشید بنابراین به همین نتهای چنگ قانع باشید و تمرین های خود را با این نتها انجام بدید تا با تسلط بتوانید از آنها استفاده کنید.
در پایان بدانید که هیچ چیز به اندازه گوش کردن به موسیقی Jazz و تمرین همزمان هنگامی که موسیقی در حال پخش است نمیتواند قوه بداهه نوازی شما را پرورش دهد.